الخميس، 25 ديسمبر 2008

كرامتى



الى متى بكيت وشعرت انه صعلوك ......تائها فى مركب بلا مرسى ...محبوس بين صدره
تاركا بصماته على قفصه الصدرى يحاول جاهدا ان يهرب بعيدا, ولكن يمنعه قلبه ذو اللون الاحمر
يدفعه الى مغريات وملذات ذائفة...هل لاحظت عقله القائد...لو دققت النظر قليلا سوف تلاحظ انه اكثر من قائد
قائدا اصابه صداع التفكير فترنح الى مصطبة الصمت, قائدا بلا رخصة قيادة اخذ صاحبه الى عالم الدنائة.
لو قمت بضمه الى صدرك سوف تشعر بدفىء ممذوج بحلم وامل فى ان يهرب!
هل نظرت فى عينيه ..ستجد طفولة لم تكتمل او ربما تجد عقلا ناضجا. وربما
!تلاحظ علامات لامل فى مستقبل غامض
اذا لمست يديه ستجدها مبتله!!..ربما انه خائف من مصيره او انه مرض اصابه جعل منه انسان برىء ظهرت علامات
!برائته فى تلك اليدين
هل بكيت الان لحاله؟؟ ...وان بكيت هل سوف يفيد بكاءك؟ ...اذا فما الجدوى؟؟ هل ستقف مكتوف اليدين معصوب العينين
تشاهد فيلما وثائقيا؟؟..وربما لم تبكى ..
!ربما تضحك ضحك الجاهلين

4 التعليقات:

dreem يقول...

ازيك
بص بقى انا مش عارفة انت اللى كاتب ده ولا لا
لو انت كاتبه اكيد اكيد حلو مع انه مليان تشاؤم
بس عايزة اقولك على ملحوسة صغنوننة
وما تزعلش منى هه
اولا صعلوك بال (ك)
القلب لونه ابيض مش احمر ودا علميا انما فالدنيا فيه قلب ابيض وقلب اسود
وطبعا طبعا طبعا تضحك ضحك الجاهلين مش الجاهلون والا مدرسين العربى هيضربونا
كل التحية هه
واوعى تزعل

Eyzinhyem يقول...

متشكر جدا على تصحيحك الاخطاء اللغوية
انما حكاية القلب ده انا اقصد بيها هنا الدم اللى ماشى فى القلب اعتقد ان الدم بيبقى لونه احمر.
لكن القصد من ابيض ولا اسود ده معناه نية الواحد اذا كانت كويس ولا وحشة.

شكرا لمتابعتك

سحساوي يقول...

واضح ان نظارتك سوداء كاتمة
حاول ما تكونش كده عشان ما تطفش اللي حاوليك و اللي عايزيم يتعرفوا عليك من خلال كتاباتك
ده رأيي إذا كان يهمك
سلام

Eyzinhyem يقول...

انا نظرتى مش سوداء ولا حاجة
انا بكتب عن اللى بحس بيه وعن اللى بيجرى فى الدنيا.
ومين قللك انى عاوز اتطفش اللى حوليا
انا عامل البلوج ده علشان اطلع فيه اللى جوايا وذا كان اللى حوليا مش عاجبهم اللى بكتبه او شيفين ده تطفيش فده وجهة نظرهم وفى ناس تانية عاجبهم اللى انا بكتبه.
عامة انا بحترم جميع الاراء